Masakanku
Wednesday, May 31, 2006 Roti jala

Atas permintaan Simah yang nun jauh di bumi Turki. Saya masukkan resepi roti jala. Resepi ni saya ambil drp buku resepi Jamuan Teh Pilihan oleh tukang masak terkenal Betty Yew. Saya dah try resepi ni dan alhamdulillah, ia sedap. Tapi simah, nak 'menjala' tu kena praktis banyak kali baru cantik betul...saya masih lagi perbaiki kemahiran 'menjala' nih, hehe.
Simah, resepi ni bulat2 saya ambil drp buku tu tau :)

Bahan-bahannya:
2 cwn tepung gandum
1/2 camcateh garam
2 butir telur, dipukul
2 1/2 cawan santan dr 1/2 biji kelapa parut.

Cara-cara

1. Ayak tepung dalam mangkuk dan masukkan garam.
2. Masukkan telur dan santan, pukul hingga sebati dan licin. tapis jika adunan bergentel
3. Gris dan panaskan kuali yg tidak melekat (sebaiknya kuali jenis leper tu mcm kuali masak roti canai). masukkan sesenduk adunan kedalam acuan roti jala dan pusingkan acuan supaya dpt bentuk jala. Biarkan ia hingga masak.
4. Setelah sejuk, lipat dua atau gulungkan roti jala tu.

p.s. Simah, kena pastikan adunan ni tidak pekat sebab nanti ia tak blh turun ke bawah sebab tersumbat...pastikan ia cairlah. Ia sedap dicicah dengan kari ayam.tapi kalau kari daging or ikan pun sedap juga, ini ikut tekak sayalah.

Posted by Kaklong Syikin :: 5/31/2006 05:08:00 PM :: 2 comments

Post / Read Comments

---------------oOo---------------