Masakanku
Wednesday, September 20, 2006 Puri

Selepas dibiarkan selama 30 minit, satu doh yang besar dijadikan doh-doh kecil.
Kena guna banyak tepung semasa menoraknya.


Terserah pada anda untuk menorak nipis atau tebal


Semasa menggoreng, ia akan menggelembung, masa ni bolehlah tukar ke sebelah lagi.


Tadaa...dah siap. Inilah rupanya. Tapi Mamafami punya lagi cantik naik dan gebu. Time panas ni sedap dimakan. Boleh dimakan begitu sahaja.

Salam. Resepi puri ni saya ambil drp http://mamafami.fotopages.com/?entry=889617. Saya dah mencubanya pada hari Ahad lalu. Alhamdulillah jadi seperti gambar2 di atas. Tapi tak secantik yg Mamafami punya. Maybe sbb saya roll nipis sangat. Tak pe, next time cuba lagi. Yang pasti, rasanya ala-ala roti canai dan sedap dimakan ketika panas lagi. Kalau dah lama, ia macam liat-liat sikit.

Resepi ni saya copy n paste aje bulat2 drp fotopages Mamafami, malas nak terjemah hehe.

PURI Ingredients :

200 g flour

30 g margarine

1/2 teaspoon salt

60 ml lukewarm water

70 ml lukewarm fresh milk oil for frying

Method :

1. Rub flour, margarine and salt.

2. Pour in water and milk, little at a time.

3. Knead till a soft dough is formed, about 10 - 12 minutes.

4. Rub a bit of oil on the dough surface and cover with a clean towel. Leave to rest for 30 minutes.

5. Knead again and make into small balls of 15 to 20 grams each.

6. Roll flat and fry in medium heat till golden brown. The puri would puff up.

7. Remove from oil and place on a kitchen towel.

Note oleh Mamafami:

1. I used extra liquid in the dough.

2. This recipe yields 15 Puri.

Note oleh saya sendiri:

1. Kalau air tak cukup untuk uli doh, sila tambah sedikit demi sedikit samalah ngan Mamafami.

2. Saya menutup bekas doh tersebut dengan wrapping plastik dan bukan towel semasa membiarkan doh itu seketika selama 30 minit.

3.Waktu rolling tu mmg kena guna banyak tepung atas penorak dan chopping board tu utk memudahkan rolling.

4. Samalah bilangan puri saya dan Mamafami tu.


Posted by Kaklong Syikin :: 9/20/2006 01:13:00 AM :: 0 comments

Post / Read Comments

---------------oOo---------------